Tilsynskampagne - 2016 - Husdyrgødning opbevaret i markstak
- Titel:
- 2016 - Husdyrgødning opbevaret i markstak
- Fagsystemsnøgle:
- cd1ece14-5223-4885-b813-bc54ab5c0a0a
- Type:
- Tilsynskampagne
- Status:
- Offentliggjort
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Prinsens Alle 5
8800 Viborg
8800 Viborg
- Matrikel:
- 235r - Viborg Markjorder
Kontaktoplysninger
- Telefon:
- 87878787
- Email:
- viborg@viborg.dk

Adresse
Prinsens Alle 5
8800 Viborg
8800 Viborg
Kontakt
- Telefon:
- 87878787
- Email:
- viborg@viborg.dk
- Hjemmeside:
- www.viborg.dk
Parter
Adresse
Prinsens Alle 5
8800 Viborg
8800 Viborg
Kontakt
- Telefon:
- 87878787
- Email:
- viborg@viborg.dk
- Hjemmeside:
- www.viborg.dk
Tilsynskampagneinformationer
- Periodestart:
- 10-02-2016
- Periodeslut:
- 20-12-2016
- Konklusion:
- Der blev udsendt et informationsbrev om korrekt håndtering af husdyrgødning i markstak, til relevante landbrug. Endvidere blev informationsbrevet gjort tilgængelig på Viborg Kommunes hjemmeside. Ved efterfølgende 37 kampagnetilsyn blev landmændene spurgt, om de havde læst materialet. Målet om, at 80 % skulle have læst informationsbrevet, blev ikke nået. 60% af de adspurgte landmænd havde læst informationsbrevet. Af de, som ikke havde læst det, havde over halvdelen ikke set det i deres E-Boks. Til sammenligning havde 55% læst det udsendte materiale ved kampagnen i 2014, og 75% ved kampagnen i 2015. Af de landmænd, som havde læst informationsbrevet, havde 70 % fået ny viden om håndtering af husdyrgødning i markstakke.
- Effekt:
- Ved at udbrede viden, via informationsbrev, om korrekt håndtering af husdyrgødning i markstak forventer Viborg Kommune at effekten af tilsynskampagnen vil resultere i fald af antal sager om uoverdækkede markstakke m.v.
- Mål:
- Der skulle udsendes informationsbrev målrettet de landmænd, som havde behov for håndtering af husdyrgødning i markstakke. Brevet blev sendt til de husdyrproduktioner i Viborg Kommune som havde et dyrehold med kvæg, heste, får og fjerkræ. Målet var, at mere end 80 % fik læst det udsendte informationsbrev. Ved efterfølgende kampagnetilsyn ville Viborg Kommune undersøger hvor stor en del af landbrugerne, som havde læst det tilsendte informationsbrev. Tilsynskampagnen 2016 blev ligeledes iværksat for at imødekomme de tilkendegivelser, som flere landmænd gav udtryk for ved tilsynskampagnen 2015. Her var der ønske om, at kommunen udsender konkret og målrettet information om reglerne på miljøområdet.