Tilsynskampagne - Kampangetilsyn 2023 om transport af bygge- og anlægsaffald
Tilsynskampagne - Kampangetilsyn 2023 om transport af bygge- og anlægsaffald
Titel:
Kampangetilsyn 2023 om transport af bygge- og anlægsaffald
Fagsystemsnøgle:
4e904892-a25a-4e07-808f-0ad458b8eace
Type:
Tilsynskampagne
Status:
Offentliggjort
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg
Matrikel:
184 - Sønderborg
Kontaktoplysninger
Telefon:
88726400
Email:
post@sonderborg.dk

Myndighed Myndigheder
Adresse
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg
Kontakt
Telefon:
88726400
Email:
post@sonderborg.dk
Hjemmeside:
www.sonderborgkommune.dk
Parter
Adresse
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg
Kontakt
Telefon:
88726400
Email:
post@sonderborg.dk
Hjemmeside:
www.sonderborgkommune.dk
Tilsynskampagneinformationer
Periodestart:
01-08-2023
Periodeslut:
30-09-2023
Konklusion:
Erfaringerne fra kampagnen er, at der var meget lidt kendskab til reglerne på området. Vi har identificeret en række indsatser, som vi skal have fokus på fremadrettet.
Effekt:
Ud af 19 tilsyn var fik følgende resultater: - 8 virksomheder fik 1-2 indskærpelser. Derudover kan vi konstatere at: - mange private afleverer bygge- og anlægsaffald på genbrugspladser - modtageanlæg kontrollerer ikke løbenummer, når transportører afleverer bygge- og anlægsaffald - vognmandsvirksomheder er ikke opmærksomme på, at de har ansvar for affald, hvis de fungerer som indsamler og dermed ikke har lavet aftale om ansvarsoverdragelse Evaluering af delmål: 1. Virksomheder informeres om reglerne vedr. transport af bygge- og anlægsaffald og vedr. affald og jord, herunder at skabe opmærksomhed om, at der håndhæves i dette lovgivningsområde og at det er strafbart at overtræde. Efter kampagnen: Målet er opfyldt. 2. Antallet af anmeldelser af bygge- og anlægsaffald stiger væsentligt 2024, så det i højere grad svarer til antallet af nedrivningstilladelser som kommunen udsteder. Efter kampagnen: Det er ikke muligt at evaluere på målet på nuværende tidspunkt (begyndelsen af 2024). Vi skal evaluere på målet løbende. 3. Udarbejde informationsmateriale for korrekt hånd-tering og transport af bygge- og anlægsaffald. Efter kampagnen: Målet er opfyldt. 4. Udarbejde internt værktøj til brug for tilsyn på virksom-heder, der transporterer bygge- og anlægsaffald. Efter kampagnen: Målet er opfyldt, der er udarbejdet et worddokument, som blev anvendt ifm. kampagnetilsynet og som kan anvendes fremadrettet.
Mål:
Kampagnens mål har været, at alle virksomheder omfattet af tilsynskampagnen får kendskab til love og paragraffer for transport af hovedsageligt bygge- og anlægsaffald, og fremadrettet overholder disse. Da tilsynskampagnens målgruppe er affaldstransportører og -indsamlere, som ofte også håndterer andre typer affald samt jord, har det også været et mål at informere om reglerne vedr. transport og håndtering af disse typer affald. Delmål: 1. Alle kommunens H 51 virksomheder, affaldsindsamlere og modtageanlæg informeres om reglerne vedr. transport af bygge- og anlægsaffald og vedr. affald og jord, her-under at skabe opmærksomhed om, at der håndhæves i dette lovgivningsområde og at det er strafbart at over-træde. 2. Antallet af anmeldelser af bygge- og anlægsaffald stiger væsentligt i 2024, så det i højere grad svarer til antallet af nedrivningstilladelser som kommunen udsteder. 3. Udarbejde informationsmateriale (folder) for korrekt hånd-tering og transport af bygge- og anlægsaffald. 4. Udarbejde internt værktøj til brug for tilsyn på virksom-heder, der transporterer bygge- og anlægsaffald.