Tilsynskampagne - Tilsynskampagne 2024 om anvendelse af PFAS på autoværksteder
Tilsynskampagne - Tilsynskampagne 2024 om anvendelse af PFAS på autoværksteder
Titel:
Tilsynskampagne 2024 om anvendelse af PFAS på autoværksteder
Fagsystemsnøgle:
c49fe936-6837-43ee-b472-ff049b197ed7
Type:
Tilsynskampagne
Status:
Offentliggjort
Offentliggjort:
06-03-2025
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre
Matrikel:
21bø - Hvidovre By, Risbjerg
Kontaktoplysninger
Telefon:
36393639
Email:
hvidovre@hvidovre.dk

Myndighed Myndigheder
Adresse
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre
Kontakt
Telefon:
36393639
Email:
hvidovre@hvidovre.dk
Hjemmeside:
www.hvidovre.dk
Parter
Adresse
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre
Kontakt
Telefon:
36393639
Email:
hvidovre@hvidovre.dk
Hjemmeside:
www.hvidovre.dk
Offentliggørelser
Dato Overskrift
06-03-2025 00:00

Tilsynskampagne 2024 om anvendelse af PFAS på autoværksteder

Se detaljer
Tilsynskampagneinformationer
Periodestart:
01-01-2025
Periodeslut:
31-12-2028
Konklusion:
Der har været en god dialog med virksomhederne med brug og udfasning af PFAS-stoffer i produkterne. Virksomhederne tog positivt imod pjecen og nogen ville undersøge om der var mulighed for udfasning af produkter med PFAS-stoffer i. De fleste virksomheder var bekendt med problematikken og nogen havde selv talt med leverandøren om alternative produkter. Det vurderes at vi med kampagnen har fået skubbet til en proces hvor virksomhederne har mere fokus på indholdet af PFAS-stoffer i pleje- og smøreprodukter på værkstederne. Kampagnen er afsluttet, og vi vurderer, at det vil være relevant at have kampagnen (pjecen) med fremadrettet på tilsyn.
Effekt:
Effekten har været at gøre autoværksteder opmærksom på, at der kan være PFAS i deres produkter, således at de kan udskifteprodukterne til produkter der ikke indeholder PFAS.
Mål:
Vi ønskede at motivere virksomhederne til at udfase PFAS i deres produkter igennem dialog. Formålet var at informere virksomhederne om, hvordan de sikrer, at PFAS ikke ender i spildevandet eller i miljøet. Mål: - Kampagnen omfattede autoværksteder i kommunen - Kampagnen havde fokus på bilplejeprodukter og vaske- og rengøringsmidler - Udlevering af informationsmateriale