Tilsynskampagne - Affaldssortering på virksomheder med bl.a. dagrenovationslignende affald
Tilsynskampagne - Affaldssortering på virksomheder med bl.a. dagrenovationslignende affald
Titel:
Affaldssortering på virksomheder med bl.a. dagrenovationslignende affald
Fagsystemsnøgle:
12005aeb-2d55-4191-ba64-3cc113675ec5
Type:
Tilsynskampagne
Status:
Offentliggjort
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Øverødvej 2
2840 Holte
Matrikel:
1d - Geelskov, Ny Holte
Kontaktoplysninger
Telefon:
46110000
Email:
rudersdal@rudersdal.dk

Myndighed Myndigheder
Adresse
Øverødvej 2
2840 Holte
Kontakt
Telefon:
46110000
Email:
rudersdal@rudersdal.dk
Hjemmeside:
www.rudersdal.dk
Parter
Adresse
Øverødvej 2
2840 Holte
Kontakt
Telefon:
46110000
Email:
rudersdal@rudersdal.dk
Hjemmeside:
www.rudersdal.dk
Tilsynskampagneinformationer
Periodestart:
01-01-2016
Periodeslut:
31-12-2016
Konklusion:
Alle virksomhederne sorterer deres affald i større eller mindre grad. Stort set alle virksomhederne frasorterer pap, mens de færreste frasorterer papir. Knap halvdelen af virksomhederne med dagrenovationslignende affald frasorterer organisk affald og næste alle med friturefedt frasorterer dette. Alle har blød plastaffald og mere end havdelen frasorterer denne fraktion. Kun få frasorterer i øvrige plastaffaldsfraktioner. Under halvdelen frasorterer flasker uden pant og kun få frasorterer træaffald, mens alle frasorterer metalaffald. Næsten alle steder var der interesse for og velvillighed omkring affaldssortering. Så der er potentiale for at få iværksat yderligere sorteringstiltag blandt virksomhederne.
Effekt:
Kampagnen omfattede 5 tilsynspligtige virksomheder og 22 virksomheder med dagrenovationslignende affald. Førstnævnte var anmeldte og sidstnævnte uanmeldte tilsyn, som omfattede 7 dagligvarebutikker, 7 restauranter og caféer og 8 pizzeriaer, kiosker o. lign. Kommunen fik det ønskede indblik i omfanget af virksomhedernes affaldssortering. Virksomhederne fik udleveret oplysningsmateriale om affaldshåndtering og mulighederne for at øge deres respektive affaldssortering. Der blev f.eks. udleveret faktaark med oplysning om genbrug af div. affaldsfraktioner.
Mål:
At gennemføre en indledende undersøgelse af omfanget af virksomhedernes affaldssortering og kortlægge potentialet for sortering i yderligere fraktioner. At motivere virksomhederne til at øge deres affaldssortering. At skabe grundlag for tilrettelæggelse af efterfølgende kampagner med lignende formål.