Tilsynskampagne - Plast som Ressource
Tilsynskampagne - Plast som Ressource
Titel:
Plast som Ressource
Fagsystemsnøgle:
1863de2d-c477-4410-8917-c92416bf29bb
Type:
Tilsynskampagne
Status:
Offentliggjort
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Matrikel:
177a - Hjørring Bygrunde
Kontaktoplysninger
Telefon:
72333333
Email:
hjoerring@hjoerring.dk

Myndighed Myndigheder
Adresse
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Kontakt
Telefon:
72333333
Email:
hjoerring@hjoerring.dk
Hjemmeside:
www.hjoerring.dk
Parter
Adresse
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Kontakt
Telefon:
72333333
Email:
hjoerring@hjoerring.dk
Hjemmeside:
www.hjoerring.dk
Tilsynskampagneinformationer
Periodestart:
02-01-2017
Periodeslut:
29-12-2017
Konklusion:
Igennem kampagnen har Team Erhverv i Hjørring Kommune skærpet fokusset på cirkulær økonomi og ressourceudnyttelse. Bæredygtighed har dannet ramme om tidligere kampagner, men potentialet for plast har ikke været belyst indtil nu. Det har givet fornyet fokus på affaldshierarkiet, og hvordan virksomhederne kan arbejde aktivt med både forebyggelse og genanvendelse af affald.
Effekt:
Der blev udarbejdet et spørgeskema til kortlægning af mængder af plast og aktørinteresser i forhold til lokal oparbejdning. NBE’s sekretariat var tovholder på dette spørgeskema, som blev anvendt i de fleste nordjyske kommuner. Resultaterne herfra vil blive delt på relevante platforme når dataen er bearbejdet.
Mål:
Der ønskes med tilsynskampagnen at sætte fokus på optimal ressourceudnyttelse af plast, og blive klogere på de forskellige plasttyper som anvendes i virksomhederne på tværs af kommunerne. De miljømæssige potentialer i genanvendelse af plast har ikke tidligere været i fokus, på trods af den store restmængde hos visse virksomhedstyper. Det overordnede miljømæssige mål med kampagnen er at få kortlagt de konkrete mængder og genanvendelsesmuligheder for plastaffald og afskær. De besøgte virksomheder har fået information om genanvendelsesmulighederne for deres specifikke plastaffald, og har herudover indgået i en dialog omkring hvordan en potentiel nordjysk indsats på området ville kunne understøtte genanvendelsen af plast i større skala. Dialog, forståelse og konkret dataindsamling har derfor været de vigtigste succeskriterier for kampagnen.