Tilsynskampagne - Tilsynskampagne for beholderkontrol
- Titel:
- Tilsynskampagne for beholderkontrol
- Fagsystemsnøgle:
- 144f31f8-362f-4b68-a963-88da0513973c
- Type:
- Tilsynskampagne
- Status:
- Offentliggjort
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Rådhustorvet 4
8700 Horsens
8700 Horsens
- Matrikel:
- 746e - Horsens Bygrunde
Kontaktoplysninger
- Telefon:
- 76292929
- Email:
- horsens.kommune@horsens.dk

Adresse
Rådhustorvet 4
8700 Horsens
8700 Horsens
Kontakt
- Telefon:
- 76292929
- Email:
- horsens.kommune@horsens.dk
- Hjemmeside:
- www.horsenskommune.dk
Parter
Adresse
Rådhustorvet 4
8700 Horsens
8700 Horsens
Kontakt
- Telefon:
- 76292929
- Email:
- horsens.kommune@horsens.dk
- Hjemmeside:
- www.horsenskommune.dk
Tilsynskampagneinformationer
- Periodestart:
- 01-01-2017
- Periodeslut:
- 31-12-2017
- Konklusion:
- Det er vores opfattelse, at det har været en god og givende kampagne, idet der er ryddet op i kommunens beholderdatabasen. Databasen indeholder nu kun de beholdere, der aktivt anvendes, og der er fulgt op på de beholdere, der ikke havde fået udført beholderkontrol inden for fristen på 5/10 år. Undervejs har der i alt overvejende grad været stor forståelse blandt ejere og lejere af beholderne for vores kampagne. Med en opdateret database bliver det nemmere for kommunen at foretage opfølgning på, om beholderne, som skal kontrolleres det pågældende år, reelt bliver kontrolleret. Kampagnen har også medført, at beholdere der ikke er kontrolleret indenfor de sidste 5/10 år, er kontrolleret og evt. repareret. Disse beholdere kunne udgøre en risiko for forurening i det tilfælde, at beholderen var utæt, og ikke var blevet kontrolleret før ved næste tilsyn. Dermed har kampagnen også haft en forebyggende effekt.
- Effekt:
- Der blev i alt identificeret 119 beholdere til flydende husdyrgødning over 100 m3, som ikke var blevet kontrolleret indenfor fristen på 5/10 år. Ud af disse var ca. 70 af beholderne enten fjernet fra ejendommen eller taget ud af drift, mens de øvrige beholdere fortsat blev anvendt, og derfor skulle kontrolleres. De beholdere som skulle kontrolleres, er som en konsekvens af kampagnen, med undtagelse af 2 stk., alle kontrolleret. Kampagnen har resulteret i, at der er ryddet op i databasen, idet mange af beholderne nu officielt enten er meldt ud af drift eller fjernet fra ejendommen, og dermed ikke længere fremgår med manglende beholderkontrol. Der vil i løbet af 2018 blive fulgt op på de sidste manglende beholderkontroller, og ejerne/lejerne af disse beholdere har meddelt kommunen, at de har tilmeldt beholderne til beholderkontrol. Det forventes derfor, at alle beholdere, som skulle kontrolleres inden udgangen af 2017, bliver kontrolleret.
- Mål:
- Vi oplever ofte ved regelmæssige tilsyn på husdyrbrug, at vi indskærper forhold omkring manglende kontrol af beholdere til flydende husdyrgødning over 100 m3. Dette betyder, at ikke alle landmænd på de erhvervsmæssige husdyrbrug kender reglerne på området. Vi har desuden en del beholdere til opbevaring af husdyrgødning, som ligger på en ejendom, hvor der ikke føres regelmæssigt tilsyn. Det vil således være ejendomme, vi normalt ikke henvender os til, med mindre det er i forbindelse med en klage eller lignende. Vi har en formodning om, at en del af disse beholdere ikke anvendes. På disse ejendomme er der i dag måske kun et hobbydyrehold eller anden privat virksomhed, og derfor ikke fokus på regler, der knytter sig til husdyrbrug. Kommunen er ikke forpligtet til at sende erindringer ud til brugere af beholdere over 100 m3 vedr. beholderkontrol. Det er et sagsbehandlerønske, at kunne lave en årlig opsamling på, om der er gennemført de lovpligtige beholderkontroller, for på den måde, at kunne orientere landmænd i Horsens Kommune om at få udført kontrollen, hvorved risikoen for, at en beholder bliver utæt minimeres. Der blev derfor lavet et udtræk fra GeoEnviron (database med kommunes oplysninger/registreringer af beholdere), hvor formålet var at identificere de beholdere, som var omfattet af regelmæssig beholderkontrol, og hvor kontrollen ikke var udført indenfor tidsfristen.