Tilsynskampagne - Tilsynskampagne for landbrug 2017 – Opbevaring af kompost i markstak (overdækning, afstandskrav m.v.)
- Titel:
- Tilsynskampagne for landbrug 2017 – Opbevaring af kompost i markstak (overdækning, afstandskrav m.v.)
- Fagsystemsnøgle:
- d362db1a-2e1b-4769-ba00-4045cf850606
- Type:
- Tilsynskampagne
- Status:
- Offentliggjort
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Torvegade 10
7800 Skive
7800 Skive
- Matrikel:
- 245h - Skive Bygrunde
Kontaktoplysninger
- Telefon:
- 99155500
- Email:
- sk@skivekommune.dk
Myndigheder
Adresse
Torvegade 10
7800 Skive
7800 Skive
Kontakt
- Telefon:
- 99155500
- Email:
- sk@skivekommune.dk
- Hjemmeside:
- www.skive.dk
Parter
Adresse
Torvegade 10
7800 Skive
7800 Skive
Kontakt
- Telefon:
- 99155500
- Email:
- sk@skivekommune.dk
- Hjemmeside:
- www.skive.dk
Tilsynskampagneinformationer
- Periodestart:
- 01-01-2017
- Periodeslut:
- 31-12-2017
- Konklusion:
- Vi prioriterede ejendomme hvor kampagnetilsynet ville ”tælle med” som et fysisk besøg i den årlige tilsynsindsats. Så vi sprang flere ejendomme over, f.eks. hvis de havde haft et basis- eller prioriteret tilsyn tidligere på året, plantebrug, ejendomme med mindre dyrehold osv. Der fodres en del ressourcer at lave tilsynskampagne, da det kræver meget planlægning, tid til udførelse af tilsyn og ikke mindst, al afrapportering til landmændene og opfølgning. Ulempen med at lave en kampagne sidst på året er, at vi har brugt en del tid i foråret 2018 på opfølgning. Det er ikke utænkeligt, at vi på et tidspunkt laver den samme kampagne en gang til, idet vi synes at de miljømæssige gevinster var store med den her kampagne. Men så vil vi overveje, at besøge ejendommene først på året, inden markstakken bliver kørt ud, så vi har resten af året til det efterfølgende arbejde.
- Effekt:
- Tilsynskampagnen har større effekt på sigt, i det der nu er øget fokus på markstakke. Alle besøg blev udført uanmeldt (vi havde annonceret i avisen, på hjemmesiden, Facebook osv.). Ejendommene blev udtagne til kampagnetilsyn ud fra lidt forskellige kriterier. Nogle var større kvægbrug uden møddingsplads, andre ejendomme hvor der tidligere har været problemer med opbevaring/overdækning af kompost og nogle fandt vi tilfældigt ved forbi kørsel på vej rundt i kommunen. Det samlede antal ejendomme vi besøgte var 23 stk. Selve besøgene gik hurtigt men efterfølgende skulle der bruges mere tid end først antaget på opfølgning. Kampagnen havde god effekt da vi fandt mange uoverdækkede markstakke. Markstakkene er nu overdækket eller kørt ud og vi er på forkant med eventuelle klager over flue- og lugtgener, hvis markstakkene er placeret tæt på beboelser.
- Mål:
- Kampagnens mål bestod i, at øge landbrugets forståelse for hvorfor det er vigtigt at gældende regler omkring markstakkene bliver overholdt. I gennem oplysning og dialog har vi prøvet at formidle de forskellige regler vedrørende overdækning, afstandskrav, placering m.v. Det overordnede miljømæssige mål var at mindske ammoniakfordampningen, reducere nedsivning af næringsstoffer til jord og grundvand samt at forhindre flue- og lugtgener fra markstakkene for omkringliggende naboer.