Tilsynsindberetning - Sønderborg Kommune tilsynsindberetning for 01-01-2018 til 31-12-2018
- Titel:
- Sønderborg Kommune tilsynsindberetning for 01-01-2018 til 31-12-2018
- Fagsystemsnøgle:
- Tilsynsindberetning-540-2018
- Type:
- Tilsynsindberetning
- Status:
- Oprettet
Vedhæftninger
Ingen vedhæftninger fundet.
Sagsadresse
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg
6400 Sønderborg
- Matrikel:
- 184 - Sønderborg
Kontaktoplysninger
- Telefon:
- 88726400
- Email:
- post@sonderborg.dk

Adresse
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg
6400 Sønderborg
Kontakt
- Telefon:
- 88726400
- Email:
- post@sonderborg.dk
- Hjemmeside:
- www.sonderborgkommune.dk
Parter
Adresse
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg
6400 Sønderborg
Kontakt
- Telefon:
- 88726400
- Email:
- post@sonderborg.dk
- Hjemmeside:
- www.sonderborgkommune.dk
Tilsynsindberetning
- Periode:
- 01-01-2018 til 31-12-2018
- Status:
- Endelig
- Kommunens bemærkninger:
- Tilsynsindberetning 2018 Bemærkninger vedrørende industrivirksomheder: I 2018 er der 7 bilag 1 (kategori 1a) virksomheder, for hvilke Sønderborg Kommune er godkendelses- og tilsynsmyndighed. Af de 7 virksomheder er der 4 teglværker, 1 overfladebehandlingsanlæg, Danfoss A/S (bilag 1- biaktiviteter) samt et biogasanlæg (NGF Nature). Der er i 2018 meddelt 3 godkendelser/tillægsgodkendelser til bilag 1 virksomheder og 9 godkendelser til bilag 2 virksomheder. Det skal bemærkes, at antal godkendelser og afgørelser som er opgjort i DMA er ikke overensstemmelse med de antal afgørelser, som vi faktisk har meddelt i 2018. For industrivirksomheder er der gennemført en tilsynskampagne vedrørende kontrol af olietanke, en fortsættelse af 2017 kampagnen. 20 virksomheder med olietanke under 6000 liter fik et varslet tilsyn, hvor korrekt installering, rørføring, placering, underlag og sløjfningsterminer blev gennemgået. Cirka en tredjedel af virksomhederne fik indskærpelser omkring forhold der skulle bringes i orden. Der var en god forståelse for de indskærpelser der blev givet og der blev hurtigt fulgt op på forholdene. Der er i 2018 givet 214 indskærpelser mod 128 indskærpelser i 2017. Øgningen af antal indskærpelser er fordelt over alle virksomhedskategorier. Årsagen til at der er givet langt flere indskærpelser i 2018 vurderer vi blandt andet skyldes, at der er ført tilsyn på virksomheder der har haft mindre fokus på miljøforhold generelt og på vilkår i godkendelser. Tilsyn med vindmøller sker kun i forbindelse med klagesager. Der er ikke modtaget klager over støj fra vindmøller. Der er modtaget 38 øvrige støjklager. Opkrævet brugerbetaling for godkendelser og revurderinger er væsentlig højere i 2018 sammenlignet med 2017. Årsagen til forskellen skyldes blandt andet, at der er meddelt flere godkendelser/tillæg til godkendelser til hhv. godkendelsespligtige bilag 1 og bilag 2 virksomheder. Desuden er der opkrævet større beløb fra maskinværksteder i forbindelse med anmeldelser. Bemærkninger vedrørende landbrug: Der er i alt gennemført 37 tilsyn på kategori 1 landbrug i tilsynsåret 2018. Ud over disse tilsyn var planlagt 2 prioriterede som ikke er blevet gennemført. Det en tilsyn blev aflyst da ejendommen blev sat til salg og der ikke læggere var produktion på ejendommen. Det andet tilsyn er ved en fejl ikke blevet gennemført i 2018. Begge tilsyn vil blive gennemført i 2019. I kommunens fagsystem har vi registreret i alt 72 gennemførte tilsyn på unikke adresser på kategori 1 virksomheder, hvilket giver en tilsynsprocent på 42,1%. I DMA er der registreret en tilsynsprocent på 39,43 % i kategori 1. Og en tilsynsprocent på 29,55% i kategori 2 virksomheder. Det har ikke været muligt at finde en teknisk forklaring på, at ikke alle tilsyn er registreret på DMA i kategori 1, men Sønderborg Kommune har med de 72 tilsyn opfyldt tilsynsforpligtigelsen på kategori 1 virksomheder. I DMA er der registreret 3 politianmeldelse. Der er kun én politianmeldelse i 2018. Den tredje politianmeldelse var en indskærpelse der var registreret forkert. Tilsynskampagne, Landbrug: Årets tilsynskampagne har været indsamle data om hestehold i Sønderborg kommune. Der er udsendt brev til ca. 2200 mulige hesteejere på ca. 1050 adresser for at bede dem oplyse om deres hestehold. Kampagnen har resulteret i at der skal følges op på ca. 35 nye adresser med hestehold som ikke tidligere har været registreret i kommunen. Disse adresser bliver genstand for en oplysningskampagne og tilsyns kampagne vedr. erhvervsmæssigt hest.
Virksomheder, afgørelser og brugerbetaling
Indsats tilsyn
Opfyldelse af årlige mål for tilsynskategori | Mål % | Opnået % |
---|---|---|
Kategori 1 | 40% | 39,43% |
Kategori 2 | 25% | 29,55% |
Håndhævelser
Håndhævelsestyper, antal | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gruppe | Påbud | Forbud | Indskærpelser | Henstillinger | Selvhjælps-handlinger | Politi-anmeldelser | Selvhjælps-handlinger persondatalov | Politi-anmeldelser persondatalov |
IE-virksomheder omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse virksomheder. (kategori 1a) | 0 | 0 | 13 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IE-sohold, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse sohold. (kategori 1a) | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IE-slagtesvinehold, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse slagtesvinehold. (kategori 1a) | 1 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IE-fjerkræhold, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse fjerkræhold. (kategori 1a) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Virksomheder omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2 (minus dambrug), samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse virksomheder. (kategori 1b) | 0 | 0 | 42 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Husdyrbrug efter Miljøbeskyttelseslovens §33 eller Husdyrgodkendelsesloven, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse husdyrbrug (kategori 1b) | 1 | 0 | 5 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Maskinværksteder, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse maskinværksteder. (kategori 1b) | 1 | 0 | 47 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Husdyrbrug efter husdyrgodkendelsesloven er husdyrbrug med mere end 3 DE, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse husdyrbrug (kategori 2) | 2 | 0 | 35 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Virksomheder omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens bilag 1, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse virksomheder, samt øvrige mellemstore fyringsanlæg (kategori 2). | 0 | 0 | 68 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Autoværksteder, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse autoværksteder. (kategori 2) | 0 | 0 | 35 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renserier, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse renserier. (kategori 2) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Arealer, omfattet af husdyrgodkendelseslovens §16 [Kategori 2] | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ferskvandsdambrug omfattet af listepunkt I 202 i godkendelsesbekendtgørelsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre virksomheder og anlæg, der er omfattet af § 42 i miljøbeskyttelsesloven, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse virksomheder og anlæg. | 4 | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vindmøller | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dyrehold omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen, undtagen pelsdyr, samt mellemstore fyringsanlæg forbundet med disse dyrehold. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Øvrige landbrug og dyrehold mindre end 3 dyreenheder | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum | 9 | 0 | 263 | 23 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Håndhævelsesreaktion ifm. markstakke | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Håndhævelsesreaktion ifm. mellemstore fyringsanlæg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |