Evaluering af tilsynskampagne 2017 om flydelag på gyllebeholdere
Baggrund
Jf. bekendtgørelsen om kommuneres miljøtilsyn, skal hver kommune hvert år gennemfører 2 tilsynskampagner. Oplysning om hver kampagnerne – herunder formål, tilrettelæggelse og resultatet af kampagnen skal efterfølgende offentliggøres på den enkelte kommunes hjemmeside.
I Lolland Kommune blev der i 2017 gennemført én kampagne indenfor virksomhedstilsyn og én kampagne indenfor landbrugstilsyn.
Kampagne landbrugstilsyn
Emnet for kampagnen indenfor landbrugstilsyn var i 2017 korrekt flydelag på gyl-lebeholdere.
Beskrivelse af problem
I forbindelse med de planlagte landbrugstilsyn konstaterer vi ofte, at der er problemer med et tilstrækkeligt og korrekt flydelag på gyllebeholdere.
Samtidig er lovgivningen på området strammet op, således at kommunerne skal give påbud om en fast overdækning, hvis det 2 gange indenfor 3 år er konstateret manglende flydelag og givet indskærpelse om etablering af tilstrækkelig flydelag. Sådan en overdækning vil være meget bekosteligt for ejeren af beholderen.
Mangelfuldt flydelag på en gyllebeholder giver anledning til, at ammoniak og lugt kommer ud til omgivelserne til gene for natur og naboer. Samtidig miste landmanden en del kvælstof, som ellers ved udspredning af gylle på markarealerne gøder afgrøderne.
Det kan være vanskeligt at etablerer et tilstrækkeligt og korrekt flydelag afhængig af dyretype, strøelse, foder og driftsform. Men den enkelte landmand kan selv gøre en del, hvis han er opmærksom på det og griber ind i tide.
Formål
At gøre landmændene opmærksomme på lovgivningen og de konsekvenser manglende eller utilstrækkeligt flydelag medfører i form af ammoniak til natur og lugt til naboer, manglende kvælstof til afgrøderne samt risikoen for krav om fast overdækning.
Tilrettelæggelse
Der blev udvalgt 16 ejendomme med i alt 21 gyllebeholdere. Ejendommene blev udvalgt tilfældigt samt ud fra kendskab om tidligere problemer med tilstrækkeligt og korrekt flydelag.
Der blev udført uanmeldte tilsyn i dagene 16. – og 18. oktober 2017.
Resultat
Af de i alt 21 gyllebeholdere var der:
- 9 beholdere, hvor flydelagene var i orden
- 7 beholdere var helt eller delvist tømt og flydelagene var endnu ikke reetableret
- 1 beholder var netop omrørt med henblik på udkørsel af gylle (fristen er ellers den 1. oktober og den 15. oktober på vinterraps – men det havde været for vådt at køre)
- 4 beholdere var der ikke fjernet gylle fra og flydelagene var ikke i orden
Efter tilsynene blev der sendt skrivelse ud til alle brugerne af de i alt 21 gyllebeholdere med orientering om resultatet af tilsynene og med de nødvendige håndhævelser.
Opfølgning
Der blev den 14. november 2017 og den 4. januar 2018 ført opfølgende tilsyn med de i alt 9 beholdere, hvor flydelagene ved tilsyn i november 2017 ikke var i orden (4 stk.) eller der var kørt gylle ud og flydelagene igen skulle være reetableret (5 ud af 7 beholdere).
Alle undtagen 1 beholder havde nu tilstrækkelig og korrekt flydelag. På en beholder var flydelaget stadig ikke tilstrækkelig, men ejeren og brugeren af beholderen fik pga. sygdom en ny frist til at få det bragt i orden.
Disse tilsyn blev også fulgt op med skrivelser med orientering om resultatet af tilsynet med den enkelte beholder.
Øvrige opfølgninger er efterfølende tilrettelagt sammen med de almindelige tilsyn på de pågældende ejendomme.
Der er i forbindelse med kampagen ikke givet påbud om fast overdækning af gyllebeholdere.